dnes je 21.11.2024

Input:

Typy distribuce v logistickém řetězci

18.1.2018, , Zdroj: Verlag Dashöfer

10.3.2 Typy distribuce v logistickém řetězci

Ing. Leo Tvrdoň, Ph.D., ALog.

Při dodávkách zboží lze použít tři typy distribuce:

  • intenzivní distribuci,

  • výběrovou (selektivní) distribuci,

  • výhradní (exkluzivní) distribuci.

Intenzivní distribuce

Při použití intenzivní distribuce se produkt prodává prostřednictvím co největšího množství počtu maloobchodů a velkoobchodů. Tento typ je vhodný pro výrobky, jako např. žvýkačky, cukrovinky, nealkoholické nápoje, pečivo, filmy nebo cigarety, kde je primárním faktorem, který ovlivňuje nákupní rozhodnutí, pohodlnost a příhodnost nákupu daného zboží. K průmyslovým výrobkům, pro které se hodí intenzivní distribuce, patří např. kancelářské sponky, izolepy, šanony, kancelářský papír, průhledné fólie, šroubky a hřebíky.

Výběrová distribuce

U výběrové distribuce je počet obchodů, ve kterých se výrobek prodává, sice omezený, ale ne natolik jako v případě výhradní distribuce. Díky pečlivému výběru vhodných velkoobchodů nebo maloobchodů se může výrobce soustředit pouze na ty zákazníky, kteří mu přinášejí největší zisky, a vybudovat si tak dobře fungující obchodní vztahy, které zajistí vhodný způsob prodeje jeho výrobků. Výrobce se také může rozhodnout omezit počet prodejních míst v případě, že jeho produkty vyžadují speciální servis nebo speciální prodejní podporu. Výběrová distribuce se používá u takových produktů, jako jsou oděvy, přístroje pro domácnost, televize, stereo zařízení, bytové zařízení nebo sportovní vybavení.

Výhradní distribuce

Pokud se určitý výrobek prodává v určitém regionu pouze na jednom prodejním místě (v jednom obchodě), které má na prodej licenci, jedná se o výhradní distribuci. Tímto způsobem se prodávají např. některé druhy automobilů, některé dražší typy/značky přístrojů pro domácnost, značkový nábytek nebo určité druhy oděvů, jejichž značka se těší velké oblibě. Zejména to platí u výrobků, kdy je spotřebitel ochoten kvůli jejich nákupu podstoupit nepříjemnosti spojené s nutností překonat jistou vzdálenost. K výhradní distribuci sahá výrobce obvykle tehdy, když na straně velkoobchodního nebo maloobchodního partnera vyžaduje agresivnější způsob prodeje nebo když je pro něj řízení toku z nějakých důvodů obzvlášť důležité. Výhradní distribuce může zvyšovat image výrobku, což výrobci umožňuje nasadit vyšší maloobchodní

Nahrávám...
Nahrávám...