6.4.15
Test znalostí Úmluvy CMR a podmínek a náležitostí přepravní smlouvy
Mgr. Tomáš Roubal
V kapitolách této příručky jsme se zabývali problematikami právní prevence souvisejícími s odpovědností mezinárodního silničního nákladního dopravce za přepravovanou zásilku. Postupně jsme připomněli tyto aktuální právní problematiky:
-
zabezpečování provedení přepravy jiným dopravcem (právní problematiku tzv. "přeprodávání přeprav");
-
zákonné povinnosti a možnosti mezinárodního silničního dopravce, resp. jeho řidiče, při převzetí zásilky k přepravě (při nakládce);
-
zákonné podmínky pro změny dispozic k zacházení se zásilkou udělovaných dopravci v průběhu přepravy;
-
zákonné podmínky pro možnost zproštění se odpovědnosti mezinárodního dopravce při poškození jím přepravované zásilky;
-
problematiku vztahu a souvislosti odpovědnosti mezinárodního silničního nákladního dopravce za přepravovanou zásilku a tlaku na ceny přepravních výkonů, tj. podstatně problematiku využívání, resp. nevyužívání postupů podle čl. 24 či čl. 26 Úmluvy CMR;
-
problematiku (sporných) aplikací ustanovení kapitoly VI. Úmluvy CMR o přepravě prováděné postupně několika dopravci;
-
problematiku hrubé nedbalosti mezinárodního silničního dopravce ve smyslu čl. 29 Úmluvy CMR;
-
klíčové zásady pro reklamační postupy dopravců v mezinárodní silniční nákladní dopravě;
-
stranami smluvně sjednaná ustanovení přepravní smlouvy a jejich uplatnitelností v případech sporů;
-
některé významné aspekty návrhu pojistné smlouvy pojištění odpovědnosti mezinárodního silničního dopravce, tj. tím, co by dopravce měl vědět a sledovat při čtení návrhu pojistné smlouvy.
Nyní si můžete vědomosti své či vědomosti svých spolupracovníků a kolegů ověřit malým testem znalostí z dopravního práva, ustanovení Úmluvy CMR a podmínek a náležitostí přepravní smlouvy.
Níže je uvedeno 30 testovacích otázek. Každá z otázek má pouze jednu správnou odpověď.
Pro získání správných odpovědi k některým otázkám testu bude vhodné a užitečné, abyste nahlédli do samotné Úmluvy CMR a do příslušných paragrafů nového občanského zákoníku.
Správné odpovědi jsou rovněž přehledně uvedeny na konci testu.
NahoruTest
- Přeprava zásilky z bodu A do bodu B:
- není vůbec úkonem přepravního (logistického) procesu;
- je vždy jediným úkonem přepravního (logistického) procesu;
- není jediným úkonem přepravního (logistického) procesu. Úkony přepravního (logistického) procesu jsou též např. balení zásilky, nakládka zásilky, vykládka zásilky, vybalování zásilky, celní řízení, skladování ad.
- Úmluva CMR se vztahuje na každou smlouvu o přepravě zásilek za úplatu silničním vozidlem, jestliže místo převzetí zásilky a předpokládané místo jejího dodání, jak jsou uvedena ve smlouvě, leží ve dvou různých státech, z nichž alespoň jeden je smluvním státem Úmluvy CMR, kromě:
- mezinárodních silničních nákladních přeprav prováděných v rámci mezinárodních poštovních úmluv, přeprav mrtvol, přeprav stěhovaných svršků;
- mezinárodních silničních nákladních přeprav z České republiky do Slovenské republiky a ze Slovenské republiky do České republiky;
- mezinárodních silničních nákladních přeprav, u nichž účastníci přepravní smlouvy v přepravní smlouvě vyloučili platnost ustanovení Úmluvy CMR;
- Zasílatel se dostává do pozice odpovědného dopravce tehdy:
- pokud informuje svého příkazce (odesílatele zásilky), u jakého dopravce a za jakou částku obstaral úkon přepravy zásilky, a pokud tento přepravní úkon obstará jménem svého příkazce a na jeho účet;
- pokud přepravní úkon provede sám nebo pokud neinformuje svého příkazce (odesílatele zásilky), u jakého dopravce a za jakou částku obstaral předmětný úkon přepravy zásilky, a pokud tento přepravní úkon zajistí svým jménem a na svůj účet;
- pokud ho jako dopravce klienti v obchodní korespondenci označují.
- Přepravní smlouva mezi zasílatelem a dopravcem vzniká:
- vždy na dobu neurčitou;
- písemnou formou (tj. písemným stvrzením ujednání smlouvy zástupci obou smluvních stran) nebo konkludentně, tj. na základě písemné či ústní objednávky přistavením vozidla k nakládce;
- vznik přepravní smlouvy není právní podmínkou pro realizaci mezinárodní silniční přepravy ve smyslu ustanovení Úmluvy CMR.
- Nový občanský zákoník (NOZ) právní otázku přijetí či nepřijetí zaslané objednávky přepravy a jejích podmínek významně upravuje:
- v § 1740;
- v § 2048;
- v § 2475.
- Návrh zaslané objednávky přepravy:
- nelze odvolat;
- může být odvolán, jestliže odvolání dojde osobě, které je určeno, dříve, než tato osoba odeslala přijetí návrhu;
- může být odvolán vždy, i v průběhu přepravy.
- Úmluva CMR problematiku smluvních pokut:
- neřeší a ponechává jí smluvní volnosti stran podle právních úprav jednotlivých států;
- upravuje v článcích 29, 30 a 31;
- upravuje pouze v čl. 29 v případech úmyslu nebo prokázané hrubé nedbalosti.
- Ujednání mezi stranami o smluvní pokutě podle současné právní úpravy platné v ČR od 1. 1. 2014:
- nevyžaduje písemnou formu – přesto je velmi žádoucí uzavírat ujednání o smluvních pokutách písemnou formou (vzhledem k potřebě věrohodných důkazů v případě pozdějšího sporu mezi stranami smlouvy);
- vyžaduje písemnou formu;
- vyžaduje písemnou formu, jen jde-li o smluvní pokutu v částce vyšší, než je částka přepravného.
- Odpovídá, podle Vašeho názoru, mezinárodní silniční dopravce podle čl. 3 Úmluvy CMR za škodu způsobenou jednáním jeho řidiče, který na žádost odesílatele pomáhal při nakládce a přitom prokazatelně zakopl, zboží mu vypadlo z rukou a došlo tak k poškození části zásilky?
- dopravce za poškození zásilky v takovéto situaci vždy odpovídá;
- dopravce za poškození zásilky v takovéto situaci odpovídá pouze v případě, že na sebe úkon nakládky nebo pomoc při ní prokazatelně smluvně převzal (výslovně v přepravní smlouvě);
- dopravce za poškození zásilky v takovéto situaci nikdy neodpovídá.
- V nákladním listě CMR, který je, pokud není prokázán opak, věrohodným dokladem o uzavření a obsahu přepravní smlouvy, jakož i o převzetí zásilky dopravcem, je, mimo jiné, povinností uvádět:
- údaj o tom, že přeprava i přes jakoukoliv opačnou doložku nepodléhá ustanovením Úmluvy CMR;
- údaj o bydlišti řidiče;
- údaj o tom, že přeprava i přes jakoukoliv opačnou doložku podléhá ustanovením Úmluvy CMR. Za uvedení tohoto údaje v nákladním listě CMR odpovídá dopravce.
- Čl. 8 odst. 1 a 2 Úmluvy CMR stanovuje:
- povinnost dopravce provádět nakládku a vykládku;
- povinnosti dopravce při převzetí zásilky k přepravě;
- povinnost dopravce zaslat do 7 dnů svému příkazci fakturu za provedenou přepravu.
- Při nakládce zásilky:
- je vhodné, aby odesílatel měl zpracovanou metodiku vhodného balení a uložení zásilky při silniční přepravě sofistikovaných zásilek;
- není potřeba, aby odesílatel měl zpracovanou metodiku vhodného balení a uložení zásilky při silniční přepravě, protože za vše, co se týká přepravy zásilky, odpovídá dopravce;
- je povinností odesílatele, aby se dopravci…