3.2.7
Prováděcí vyhláška k zákonu o pozemních komunikacích v roce 2024
Ministerstvo dopravy
Ve Sbírce zákonů ČR vyšla vyhláška č. 194/2024 Sb., kterou se mění vyhláška č. 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů. Novela je účinná od 1. července 2024.
Novela byla zpracována v souvislosti s přijetím zákona č. 349/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů. Tento zákon mj. počítá se zavedením nového informačního systému veřejné správy "NADR", jehož předmětem je digitalizace procesu povolení zvláštního užívání dálnic, silnic a místních komunikací podle § 25 odst. 6 písm. a) zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o pozemních komunikacích"), spočívajícího v přepravě zvlášť těžkých nebo rozměrných předmětů a užívání vozidel, jejichž rozměry nebo hmotnosti přesahují míru stanovenou zvláštními předpisy. V souvislosti s tím bylo zapotřebí naplnit zmocňovací ustanovení § 25a odst. 11 zákona o pozemních komunikacích, podle kterého technické parametry vozidla uváděné v žádosti (pro uvedený druh zvláštního užívání) stanoví prováděcí právní předpis.
Jelikož zákonem č. 284/2021 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím stavebního zákona, ve znění pozdějších předpisů, došlo rovněž k zúžení výčtu činností odléhajících povolení zvláštního užívání (nově se za zvláštní užívání nepovažuje umístění inženýrských sítí a jiných nadzemních nebo podzemních vedení všeho druhu v silničním pozemku, na něm nebo na mostních objektech), bylo spolu s naplněním ustanovení § 25a odst. 11 zákona o pozemních komunikacích zapotřebí upravit i výčet náležitostí žádostí pro ostatní druhy zvláštního užívání.
Novela dále obsahuje změnu v oblasti vysokorychlostního kontrolního vážení vozidel, konkrétně způsobu provádění vysokorychlostního vážení vč. úprav náležitostí dokladu o vysokorychlostním vážení. Důvodem těchto úprav je odstranění diskriminačního aspektu vůči tuzemským provozovatelům nákladních automobilů, neboť k automobilům zahraničních provozovatelů nejsou dostupné technické údaje o uspořádání náprav, čímž tak zahraničního provozovatele nelze fakticky postihnout.
Novela vyhlášky dále obsahuje legislativní zakotvení zapojení dopravního úřadu do procesu povolování uzavírek a objížděk. Dopravní úřady poukazují zejména na skutečnost, že zákon o pozemních komunikacích v § 24 odst. 9 ohledně náležitostí žádosti o povolení uzavírky a nařízení objížďky odkazuje na § 39 odst. 1 písm. g) aktuálně novelizované vyhlášky. Zde je stanoveno, že k žádosti o povolení uzavírky je nutno přiložit souhlas dotčeného dopravního úřadu, pokud si uzavírka vyžádá dočasné přemístění zastávek linkové osobní dopravy. Uzavírky pozemních komunikací však přináší další situace, které se přímo dotýkají provozu linkové osobní dopravy – neobsloužení autobusové zastávky (bez náhrady), dále užití jiné trasy, než je uvedena v licenci, přidání další zastávky, je-li to účelné (např. je-li objížďka vedena kolem nádraží) atd. Tyto příklady dle připomínek dopravních úřadů odůvodňují, že by měl být dotčený dopravní úřad informován a mít možnost se k plánované uzavírce a objížďce vyjádřit dříve, než k těmto skutečnostem dojde.
V návaznosti na požadavek Ministerstva vnitra byl návrh dále doplněn o část týkající se výše náhrad za poskytnutí policejního doprovodu stanovených na základě § 25 odst. 15 zákona o pozemních komunikacích. Vzhledem k tomu, že výše těchto náhrad se od roku 2011 nezměnila, navrhuje se prostřednictvím § 40a navýšit výši náhrad za policejní doprovod a dalších nákladů spojených s poskytnutím policejního doprovodu o inflaci.
S ohledem na skutečnost, že vyhláška č. 104/1997 Sb. obsahuje pouze zpřesnění technických parametrů v oblasti kontrolního vážení vozidel a úpravu náležitostí žádosti a rozhodnutí o povolení zvláštního užívání pozemních komunikacích a omezení obecného užívání pozemních komunikací uzavírkami a…