7.12.3 Postponement, neboli odklad diferenciace produktů
Ing. Leo Tvrdoň, Ph.D., ALog., Ing. Jaroslav Bazala, Ph.D., ALog. a kolektiv autorů
Nahoru Co je to postponement
Strategie postponementu je zaměřena na prevenci vůči složitosti.
Postponement je anglický výraz pro odložení (odklad, odsunutí, posunutí) nějaké činnosti na pozdější dobu.
V logistice chápeme postponement jako odložení diferenciace produktů na co nejpozdější dobu. Znamená to, že při vytváření produktů se snažíme procesy v logistickém řetězci udržovat co nejdéle v zákaznicky neutrálním stavu. Meziprodukty můžeme vyrábět ve větších dávkách, a tím dosahovat nákladových efektů plynoucích z velkého objemu. Tyto zákaznicky neutrální meziprodukty jsou použitelné pro různé typy finálních požadavků.
V terminologii logistického managementu jde o posunutí bodu rozpojení objednávkou zákazníka do vhodné polohy tak, aby se:
-
na jedné straně zmenšilo riziko neprodejnosti ve srovnání s výrobou hotových výrobků na sklad,
-
na druhé straně zrychlila reakce a zmenšila složitost procesů ve srovnání s čistě zakázkovou výrobou.
Myšlenka postponementu je zřejmá z obrázku.
Diferenciace v posledním okamžiku
Strategie postponementu je tedy strategií, která umožňuje adaptovat…