Stát dal v letech 2018 až 2023 na opravy a údržbu silnic první třídy 62,5 miliardy korun, přesto byla téměř třetina z nich v nevyhovujícím a havarijním stavu. Uvedl to Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ), který také zjistil neúčelné vynakládání peněz na opravy. Třeba výtluk v Bílině na Teplicku nechalo státní Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) před trvalou opravou sedmkrát vyplnit provizorně. Kontroloři odhalili také nedostatečnou evidenci potřebných oprav. Závěry kontroly dnes ČTK poskytla mluvčí NKÚ Hana Kadečková. Tvrzení NKÚ o třetině silnic v nevyhovujícím stavu není pravdivé, uvedlo ŘSD. Opravovat krátce před koncem životnosti vozovek je podle něj hospodárné. Ministerstvo dopravy odmítlo výtky NKÚ vůči postupu vytváření evidence silnic.
O silnice první třídy určené zejména pro dálkovou a mezistátní dopravu se stará právě ŘSD, podle jehož evidence byly v polovině roku 2023 dlouhé téměř 5746 kilometrů. Částka 62,5 miliardy korun, kterou ŘSD v letech 2018 až 2023 na opravy a údržbu těchto silnic dostalo, byla podle NKÚ proti plánům o 6,9 miliardy vyšší. Na silnicích hodnocených stupněm "nevyhovující a havarijní", kterých byla v letech 2021 až 2023 téměř třetina z celku, byly výtluky, trhliny, vyjeté koleje nebo prohlubně.
"Tvrzení NKÚ o třetině nevyhovující a havarijní síti silnic první třídy v ČR je hrubá nepravda," uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. "Makročísla uvedená v kontrolním protokolu nedefinují bezpečnost a provozuschopnost komunikace," dodal. Havarijní stav byl podle něj třeba u protismykových vlastností vozovky pouze na necelých 14 kilometrech silnic, které se buď už opravují, nebo je na nich snížená rychlost. NKÚ svými závěry podle ŘSD mimoděk konstatuje, že silničáři postupují ekonomicky, když při plnohodnotné předchozí údržbě přistupují k výměně povrchu vozovek až krátce před koncem jejich životnosti.
"Kontroloři zjistili, že při opravách vad postupovalo ŘSD v některých případech nehospodárně," uvedla Kadečková. Třeba výtluk v Bílině silničáři trvale opravili až po 4,5 letech, předchozích sedm provizorních oprav provedli vždy v zimě. "Podobný postup odhalili kontroloři ještě v Pardubicích. Zde ŘSD opravilo vozovku na jednom místě postupně čtyřikrát, vždy v zimě, tedy provizorně. Tento stav trval dva roky. V lednu 2023 se navíc ukázalo, že provizorní oprava vozovky vydržela méně než jeden měsíc," doplnila mluvčí.
…