3.8.2
Legislativní souhrn: Emise CO2 a spotřeba paliva u těžkých nákladních vozidel
Úřad pro publikace
NahoruAkt
Nařízení Komise (EU) 2017/2400 ze dne 12. prosince 2017, kterým se provádí nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 595/2009, pokud jde o stanovení emisí CO2 a spotřeby paliva u těžkých nákladních vozidel, a o změně směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/46/ES a nařízení Komise (EU) č. 582/2011.
NahoruCo je cílem tohoto nařízení?
-
Stanoví pravidla pro vydávání licencí k používání simulačního nástroje s cílem stanovit emise CO2 a spotřebu paliva u nových těžkých nákladních vozidel (nákladní automobily, autobusy a autokary), která mají být prodána, registrována nebo uvedena do provozu v Evropské unii (EU). Stanovuje také pravidla pro provoz tohoto simulačního nástroje a pro uvádění takto stanovených emisí CO2 a spotřeby paliva.
-
Činí tak stanovením povinností pro výrobce motorových vozidel a vnitrostátní orgány. Ti musejí certifikovat emise CO2 a spotřebu paliva u konstrukčních částí vozidla, jako jsou motor, převodovka, nápravy a pneumatiky, které jsou poté použity jako vstupní údaje pro simulační nástroj za účelem stanovení emisí CO2 a spotřeby paliva vozidla.
-
Informace mají podpořit vývoj energeticky účinnějších vozidel.
-
Nařízením se provádí nařízení (ES) č. 595/2009 o schvalování typu z hlediska emisí z těžkých nákladních vozidel (Euro VI).
-
Pozměňující nařízení (EU) 2022/1379 rozšiřuje stanovení emisí CO2 a spotřeby paliva na další těžká nákladní vozidla, zejména na středně těžká nákladní vozidla a těžké autobusy.
NahoruKlíčové body
Nařízení se použije:
-
na středně těžká a těžká nákladní vozidla a těžké autobusy,
-
na základní nákladní vozidla v případě vícestupňového schválení typu nebo jednotlivá schvalování středních a těžkých nákladních vozidel a
-
v případě těžkých autobusů na primární vozidla (těžké autobusy ve stavu virtuální sestavy určené pro simulační účely), mezivozidla a úplná a dokončená vozidla.
Nevztahuje se na terénní vozidla nebo vozidla zvláštního určení.
Simulační nástroj
Evropská komise bezplatně poskytuje a aktualizuje softwarový program pro simulační nástroj ke stanovení emisí CO2 a spotřeby paliva u těžkých nákladních vozidel, který je možné stáhnout.
Výrobci vozidel musí:
-
zažádat o licenci k používání simulačního nástroje,
-
informovat vnitrostátní orgán, který licenci vydává, o jakýchkoliv provedených změnách v postupech, kterými stanovují emise CO2 a spotřebu paliva vozidel,
-
používat nejaktuálnější verzi simulačního nástroje (nejpozději do tří měsíců od okamžiku, kdy se stane dostupnou) ke stanovené emisí CO2 a spotřeby paliva u každého nového vozidla, které bylo prodáno, zaregistrováno nebo uvedeno do provozu v EU,
-
zajistit, aby výsledky simulačního nástroje byly v souladu se stanovenými postupy, a zahrnout je do souboru informací pro zákazníky o daném vozidle,
-
zajistit, aby soubor záznamů výrobce, soubor informací o vozidle a certifikáty o vlastnostech souvisejících s emisemi CO2 a spotřebou paliva konstrukčních částí, systémů a samostatných technických celků byly uchovávány po dobu nejméně 20 let od výroby vozidla a byly na vyžádání zpřístupněny schvalovacímu orgánu a Komisi,
-
zpřístupnit záznamy vnitrostátním orgánům nebo Komisi do 15 dnů od podání žádosti.
Přílohy stanoví technické postupy pro stanovení emisí CO2 a spotřeby paliva u konstrukčních částí, které budou zadány do simulačního nástroje.
Vnitrostátní orgány: