4.3.3
Legislativa pro zavedení nové verze inteligentního tachografu
Ing. Jiří Novotný
Dne 16. července 2021 přijala Komise prováděcí nařízení (EU) 2021/1228 , kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2016/799 , pokud jde o požadavky na konstrukci, zkoušení, montáž, provoz a opravy inteligentních tachografů.
Prováděcí nařízení vychází z článku 11 nařízení (EU) č. 165/2014 o tachografech v silniční dopravě, který zásadním způsobem doplnilo nařízení (EU) 2020/1054. Komise se v něm zavázala přijmout prostřednictvím prováděcích aktů podrobná ustanovení nezbytná pro jednotné uplatňování článků 8, 9 a 10, které se týkají:
-
Zaznamenávání polohy vozidla v určitých místech během denní pracovní doby.
-
Včasného dálkového odhalování manipulace nebo zneužití.
-
Rozhraní s inteligentními dopravními systémy.
Stanovila si termín do 21. srpna 2021, že vydá podrobná ustanovení pro jednotné uplatňování povinnosti zaznamenávat a uchovávat údaje týkající se jakéhokoliv překročení hranic vozidlem, při každé nakládce či vykládce vozidla a účelu, pro který bylo vozidlo použito (pro přepravu zboží nebo cestujících).
Vzhledem k tomu, že technické požadavky na konstrukci, zkoušení, montáž, provoz a opravy tachografů a jejich součástí jsou stanoveny v prováděcím nařízení Komise (EU) 2016/799, bylo nutné toto prováděcí nařízení změnit. Tuto změnu provedlo nové prováděcí nařízení (EU) 2021/1228 a zavedlo novou verzi inteligentního tachografu. To znamená, že byla upravena Příloha IC. V čem tato úprava spočívá?
- Poloha vozidla bude zaznamenávána automaticky při každém překročení hranic členského státu, a při každé nakládce a vykládce vozidla.
- Rozhraní s inteligentními dopravními systémy, které je ve verzi inteligentního tachografu (zavedené od 15. června 2019) volitelné, je pro novou verzi inteligentního tachografu již povinné.
- Nová verze inteligentního tachografu zajistí, aby bylo možné ověření signálu družic Galileo, jakmile bude systém Galileo uveden do provozu.
- Kapacity karty řidiče bude zvýšena na 56 dnů činnosti oproti původní kapacitě 28 dnů činnosti řidiče.
Současně prováděcí nařízení v rámci provedených změn Přílohy IC požaduje, aby případné další nové funkce tachografu mohly být zaváděny a zdokonalovány aktualizacemi softwaru, nikoliv fyzickou výměnou tachografu.
Prováděcí nařízení (EU) 2021/1228 vstoupilo v platnost 19. srpna 2021 a použije se od 21. srpna 2023.
V této souvislosti je potřeba…