8.3.3.3
Základní povinnosti provozovatelů manipulačních vozíků
Ing. Antonín Dušátko
NahoruVýběr zaměstnanců pro práci s vozíky
S ohledem na skutečnost, že řidič – obsluha manipulačního vozíku
má ve svých rukách hodnoty značné ceny – zejména svůj život a životy svých
spoluzaměstnanců, případně i dalších fyzických osob, jakož i značné materiální
hodnoty v podobě vlastního vozíku a manipulovaného materiálu, je nutno jak jeho
výběru, tak i prováděnému školení věnovat potřebnou pozornost. Bylo by
prospěšné, aby se každý zaměstnanec, o kterém se uvažuje jako o řidiči
(obsluze) manipulačního vozíku – zejména pak motorového, nejdříve podrobil
psychologickému vyšetření. Zkušenosti totiž ukazují, že tam, kde se takovéto
vyšetření provádí, jsou dosahovány nejen lepší ekonomické výsledky, ale zejména
že se výrazně zvyšuje bezpečnost provozu příslušných manipulačních vozíků.
Při výběru budoucích řidičů – obsluh manipulačních vozíků by
zaměstnavatelé měli sledovat zejména:
-
stáří uchazeče – pro řízení motorových vozíků byl v
dřívějším období striktně požadován, dnes by měl být taktéž vyžadován,
minimální věk 18 let, pro obsluhu ručních vozíků by měla být rovněž
zaměstnavatelem stanovena minimální věková hranice,
-
zdravotní způsobilost – u budoucích obsluh ručních
vozíků a u budoucích řidičů motorových vozíků, kteří se při jízdách a práci s
vozíkem nikdy nedostanou na pozemní komunikaci, je nutno ještě před zahájením
jejich výcviku ověřit zdravotní způsobilost pro práci s vozíkem – u příslušných
zaměstnanců, podle směrnice ministerstva zdravotnictví č. 49/1967. Pokud
se motorový vozík bude pohybovat (nebo také pohybovat) po pozemních
komunikacích – tzn. i účelových, je nutno zdravotní způsobilost jeho budoucího
řidiče posuzovat podle vyhlášky č. 277/2004 Sb. – viz dále.
-
odbornou způsobilost (kvalifikaci) – každý provozovatel
manipulačních vozíků je povinen stanovit kvalifikační požadavky pro řízení
motorových vozíků, resp. ovládání vozíků ručních. Naplnění těchto požadavků je
bezpodmínečně nutno zajistit v rámci základního školení budoucích řidičů, či
obsluh vozíků, resp. opakovaného školení. Při výběru budoucích řidičů
motorových vozíků provozovaných na pozemních komunikacích podle zákona č.
13/1997 Sb. je současně třeba sledovat splnění kvalifikačních předpokladů
daných zákonem č. 361/2000 Sb., – získání odborné způsobilosti k řízení
motorových vozidel – viz dále.
Poznámky:
-
Kvalifikační předpoklady jsou požadavky na
kvalifikaci stanovené právními předpisy.
-
Kvalifikační požadavky stanovuje zaměstnavatel ve
vazbě na provedenou analýzu rizik v rámci podmínek své firmy s přihlédnutím k
průvodní dokumentaci dodané výrobcem – dodavatelem příslušného vozíku.
NahoruOvěření zdravotní způsobilosti – všeobecně
Zdravotní způsobilost obsluh ručních vozíků ve všech případech a
řidičů motorových vozíků nepoužívajících pozemní komunikace, je posuzována
podle směrnice MZD č. 49/1967 věstníku MZD. V každém případě je ale
nutno u řidičů motorových vozíků přihlédnout ke způsobu řízení a ovládání
příslušného vozíku, včetně podmínek jeho pracovního nasazení, doporučuje se i v
tomto případě ověřovat zdravotní způsobilost shodně jako u řidičů používajících
pozemní komunikace. Opakované – řadové prohlídky těchto zaměstnanců se
provádějí nejméně jednou za 5 let a u osob starších 50 let nejméně jednou za 3
roky.
Ověření zdravotní způsobilosti – pro pozemní
komunikace
Zdravotní způsobilost řidičů motorových vozíků, provozovaných (a
to i částečně) na pozemních komunikacích – to znamená i účelových, podle zákona č. 13/1997 Sb. je posuzována podle vyhlášky č. 277/2004
Sb. Součástí lékařského vyšetření je mj. kontrola zraku, sluchu, svalové,
kosterní, nervové a oběhové soustavy apod., ale též závislosti na alkoholu a
dalších psychoaktivních, resp. návykových látkách atd. V této souvislosti lze
uvést, že osoby závislé na alkoholu a neschopné se vzdát jeho požívání,
případně závislé na jiných psychoaktivních, resp. návykových látkách jsou
zdravotně nezpůsobilé pro řízení a ovládání motorových
vozíků.
Poznámka:
Účelová komunikace je ta část pozemní
komunikace, která slouží ke spojení jednotlivých nemovitostí pro potřeby
vlastníků těchto nemovitostí nebo ke spojení těchto nemovitostí s ostatními
pozemními komunikacemi, popř. k obhospodařování zemědělských a lesních pozemků.
Účelovou komunikací je i pozemní komunikace v uzavřeném prostoru nebo objektu,
která slouží potřebě vlastníka nebo provozovatele uzavřeného prostoru či
objektu.
Nemoci, různé vady nebo stavy, které vylučují nebo podmiňují
zdravotní způsobilost k řízení a ovládání motorových vozíků, provozovaných na
pozemních komunikacích podle zákona č. 13/1997 Sb., jsou vyspecifikovány
v příloze č. 3 k vyhlášce č. 277/2004 Sb. Posuzující lékař, na základě
zhodnocení zdravotního stavu posuzované osoby, ve svém posudku stanoví, zda
posuzovaná osoba je :
k řízení a ovládání příslušného motorového vozíku.
Pravidelné lékařské prohlídky – pro pozemní
komunikace
Vedle vstupních lékařských prohlídek, prováděných u budoucích
řidičů motorových vozíků ještě před zahájením jejich školení a výcviku, musí
být dále prováděny pravidelné lékařské prohlídky a to:
Školení a výcvik řidičů – obsluh manipulačních
vozíků
V dřívějším období byl výcvik a školení řidičů motorových vozíků
zcela jednoznačně stanoven v rámci závazné ČSN 26 8805. Vydáním
stávající ČSN 26 8805 (z července 2000) přestal k 1. 8. 2 000 existovat
řadu let budovaný jednotný systém výchovy řidičů motorových vozíků.
V současné době jsou zaměstnavatelé provozující manipulační
vozíky bez rozdílu – ruční i motorové v návaznosti na ustanovení § 103
odst. 2 Zákoníku práce, povinni zajistit zaměstnancům školení o právních a
ostatních předpisech k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, které
doplňují jejich odborné předpoklady a požadavky pro výkon práce (řízení a
ovládání vozíků), a vztahující se k rizikům, s nimiž může zaměstnanec přijít do
styku na svém pracovišti. V rámci prevence rizik podle ustanovení § 102
odst. 2 Zákoníku práce jsou zaměstnavatelé současně povinni vyhledávat
rizika, zjišťovat jejich příčiny a zdroje a přijímat opatření k jejich
odstranění, resp. minimalizaci – mj. i v souvislosti s provozem manipulačních
vozíků.
Školení a opakované školení – součást prevence
rizik
V rámci prevence rizik, podle výše uvedeného ustanovení Zákoníku
práce a s přihlédnutím k ustanovení § 103 odst. 3 Zákoníku práce, je
zaměstnavatel ve vazbě na provoz motorových manipulačních vozíků povinen
zejména:
-
stanovit rozsah školení z právních a ostatních předpisů k
zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, včetně rozsahu seznámení se
souvisejícími riziky, které vyplývají z provozu vozíků na příslušných
pracovištích zaměstnavatele – pro získání kvalifikace (kvalifikačních
požadavků) obsluh, resp. budoucích obsluh manipulačních vozíků,
-
zajistit proškolení obsluh, resp. budoucích obsluh
manipulačních vozíků v rozsahu dle písm. a),
-
u obsluh manipulačních vozíků stanovit periodu a obsah
opakovaného školení včetně periody ověřování znalostí předpisů dle písm.
a),
-
zajistit u obsluh manipulačních vozíků ověřování znalostí
předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v periodách dle
písm. c).
NahoruPraktické dovednosti – součást kvalifikace
Součástí kvalifikace – kvalifikačních požadavků obsluh
manipulačních vozíků by, vedle výše uvedených teoretických znalostí, měly být i
praktické dovednosti v obsluze konkrétního vozíku na příslušných pracovištích,
popřípadě i práce s přídavným zařízením, a to v potřebném rozsahu. Při určování
kvalifikačních požadavků je zaměstnavatel povinen vycházet též z průvodní
dokumentace – návodu k používání, dodávané s každým vozíkem v dřívějším období
podle nařízení vlády č. 170/1997 Sb., resp. v současnosti podle nařízení vlády č. 24/2003 Sb. – viz znění bodu 1.7.4 – návodu k použití,
písm. a), jedenáctý odsek, přílohy č. 2. Tato dokumentace v případě motorových
vozíků, jakož i vyměnitelných přídavných zařízení musí obsahovat i rozsah
požadovaného výcviku obsluhy (Viz též ustanovení čl. 7.2.2 ČSN EN
1726-1).
Poznámka:
U ručních vozíků je nutno postupovat
obdobným způsobem.
NahoruProškolení řidičů – obsluh vozíků
Zaměstnavatel provozující manipulační vozíky – provozovatel má
možnost zajistit proškolení jeho řidičů – obsluh, resp. budoucích řidičů –
obsluhy:
1) interní formou – vlastními silami, a to buď přímo
(osobně), je-li sám dostatečně kvalifikován, nebo prostřednictvím pověřeného
kvalifikovaného zaměstnance,
2) popř. externí formou – prostřednictvím kvalifikovaného
školitele – v případě motorových vozíků např. pomocí instruktora řidičů
motorových vozíků, a to jak s osvědčením podle dřívější praxe, tak s
certifikátem, vydávaným v současné době příslušným akreditovaným certifikačním
orgánem. V současné době nabízejí možnost proškolení řidičů – obsluh též
někteří výrobci (dodavatelé) manipulačních vozíků.
Součástí prováděného školení musí být, vedle teoretické části, též
praktické seznámení školeného s vozíkem který bude obsluhovat, včetně řádného
zaučení na tomto vozíku – a to i s používáním eventuálních přídavných zařízení.
V obou případech za kvalitu provedeného školení zodpovídá podle ustanovení §
103 odst. 2 a odst. 3 s přihlédnutím k § 103 odst. 1 písm. f) Zákoníku
práce příslušný zaměstnavatel se všemi z toho vyplývajícími důsledky. Tuto
skutečnost by si měli zaměstnavatelé uvědomit zejména při zajišťování…