8.6.4
Ustanovení o přepravě v cisternách
Ing. Pavel Konečný, Ing. Jiří Miletín
Nebezpečné věci smějí být přepravovány v cisternách, jen pokud je ve sloupcích (10) nebo (12) tabulky A kapitoly 3.2 Dohody ADR uveden kód cisterny nebo pokud je uděleno schválení příslušného orgánu.
Příklady části tabulky A kapitoly 3.2 ADR pro UN 1203 Benzín, UN 1202 Nafta motorová a UN 1230 Methanol:
Pozn.: UN 2407 nelze přepravovat v cisternách.
NahoruPoužití cisteren
Kódování cisteren pro třídy 3 až 9
Čtyři části kódů (kódů cisteren), uvedené v sloupci 12 tabulky A v kapitole 3.2 ADR, mají následující význam:
Příklad pro UN 1203, benzín → LGBF; UN 1230, methanol → L4BH.
Kódování cisteren pro třídu 2
Čtyři části kódů (kódů cisteren), uvedené v sloupci 12 tabulky A v kapitole 3.2 ADR, mají následující význam:
Cisterny s kódy cisteren odlišnými od kódů uvedených v této tabulce mohou být též používány, pokud jakákoli část (číslice nebo písmeno) částí 1 až 4 těchto kódů cisteren odpovídá úrovni bezpečnosti nejméně rovnocenné odpovídající předepsané části kódu cisterny, a to podle následujícího vzestupného pořadí:
Část 1: Typy cisteren
S → L
Část 2: Výpočtový tlak
G → 1,5 → 2,65 → 4 → 10 → 15 → 21 bar
Část 3: Otvory
A → B → C → D
Část 4: Pojistné ventily / zařízení
V → F → N → H
Příklad:
NahoruVšeobecné požadavky na konstrukci a schvalování vozidel
NahoruKonstrukce a schvalování vozidel
"Vozidlo FL"
Vozidlo určené pro přepravu kapalin s bodem vzplanutí nejvýše 60 °C (kromě motorové nafty odpovídající normě EN 590:2013, plynového oleje a lehkého topného oleje - UN 1202 - s bodem vzplanutí stanoveným v evropské normě EN 590:2013 + A1:2017) nebo hořlavých plynů v cisternových kontejnerech, přenosných cisternách nebo MEGC s vnitřním objemem větším než 3 m3, v nesnímatelných cisternách nebo snímatelných cisternách s vnitřním objemem větším než 1 m3 nebo v bateriových vozidlech s vnitřním objemem větším než 1 m3 určených pro přepravu hořlavých plynů.
"Vozidlo AT"
Vozidlo, jiné než vozidlo FL, určené pro přepravu ostatních nebezpečných věcí v cisternových kontejnerech, přemístitelných cisternách nebo MEGC s vnitřním objemem větším než 3 m3, v nesnímatelných cisternách nebo snímatelných cisternách s vnitřním objemem větším než 1 m3 nebo v bateriových vozidlech s vnitřním objemem větším než 1 m3, kromě vozidel typu FL.
Vozidla FL a AT přepravující nebezpečně věci musejí splňovat konstrukční požadavky, které stanoví část 9 Dohody ADR.
NahoruSchvalování vozidel FL a AT
Vozidla FL a AT musejí být podrobena roční technické prohlídce v zemi jejich registrace, aby bylo zajištěno, že odpovídají příslušným ustanovením části 9 ADR a všeobecným bezpečnostním předpisům (týkajícím se brzd, osvětlení atd.) platným v zemi jejich registrace. Požadavky na konstrukci vozidel jsou kladeny zejména na elektrické příslušenství, brzdový systém, omezovač rychlosti, palivovou nádrž, motor, výfukový systém apod.
Zjednodušeně se dá říci, že nejnáročnější požadavky jsou kladeny na vozidla konstrukčního typu FL, nejméně náročné požadavky jsou pak kladeny na vozidla konstrukčního typu AT.
Ustanovení o použití cisteren
Vozidla označená kódy FL nebo AT musejí být používána takto:
-
Kde je předepsáno vozidlo FL, smí být použito pouze vozidlo FL.
-
Kde je předepsáno vozidlo AT, smí být použito vozidlo AT nebo FL.
Konstrukční typ je uveden ve sloupci 14 tab. A kap. 3.2 ADR:
Příklad: Pro UN 1203, benzín je předepsáno vozidlo FL, pak smí být použito vozidlo FL. Ale pro UN 3257, látka zahřátá kapalná, j.n., (např. smola či asfalt) je předepsáno vozidlo AT, pak smí být použito vozidlo AT nebo FL.
To, že vozidlo FL, AT odpovídá požadavkům části 9 ADR, garantuje doklad k vozidlu, kterým je osvědčení o schválení vozidel pro přepravu některých nebezpečných věcí.
Osvědčení o schválení musí mít formu podle dále uvedeného vzoru. Jeho rozměry musejí být 210 mm × 297 mm (formát A4). Může se použít přední i zadní strana. Barva musí být bílá s úhlopříčkou v růžové barvě.
Pozn.: Osvědčení o schválení pro vozidla OX, která odpovídají vzoru platnému do 31. prosince 2016, smějí být dále používána.
Mimo tuto tzv. zvláštní technickou prohlídku podléhají cisternová vozidla též zkouškám zvláštního orgánu, jímž je v ČR ITI TÜV s. r. o. Tyto zkoušky mají za úkol zajistit bezpečnost cisterny jako nádrže, ve které jsou bezprostředně umístěny nebezpečné věci.
Zkoušky se provádějí jako:
-
periodická zkouška s maximální periodou 6 let,
-
meziperiodická zkouška (zkouška těsnosti nádrží s výstrojí) s maximální periodou 3 roky.
NahoruPodmínky provozu cisternových vozidel
Ve vlastním provozu cisternových vozidel pak musejí být splněny další podmínky provozu. Z nich uvádíme nejdůležitější:
Tloušťka stěn nádrže nesmí během celé doby jejího používání klesnout pod minimální hodnotu, která je předepsána.
Nádrže smějí být plněny jen těmi nebezpečnými látkami, pro jejichž přepravu byly schváleny a které při styku s materiálem nádrže, těsněními, částmi výstroje, jakož i ochrannými povlaky, nemohou s nimi nebezpečně…