6.3 Predikce poptávky
Ing. Leo Tvrdoň, Ph.D., ALog., Ing. Jaroslav Bazala, Ph.D., ALog. a kolektiv autorů
Schopnost dobře predikovat poptávku je velmi důležitá pro plánování a řízení všech dalších činností v logistickém řetězci. S predikováním poptávky je velmi úzce spojeno zejména plánování předvýrobní přípravy, řízení zásob a termínové a kapacitní plánování.
Nahoru Obsah predikce poptávky
Predikování poptávky znamená předvídání či prognózování velikosti a struktury budoucích odbytových požadavků. Angličtina používá pro predikci poptávky pojmy demand forecast nebo demand estimation.
Predikování poptávky zahrnuje tyto úlohy:
analýzu dosavadní poptávky (u již prodávaných produktů), resp. analýzu potenciálních faktorů ovlivňujících poptávku u nově nabízených produktů,
předpověď budoucí poptávky,
vyhodnocení chyby predikce a opatření ke zlepšování metod predikce.
Predikce poptávky neslouží jen k řízení zásob materiálu, rozpracovaných a hotových výrobků. Poskytuje-li organizace služby, pak předpověď poptávky je podkladem pro plánování velikosti kapacit pro poskytování služeb a pro rozhodování o časových režimech využívání kapacit.
Nahoru Variabilita poptávky
Variabilitou poptávky rozumíme její proměnlivost neboli kolísání. Pro tento jev se používá také výraz fluktuace poptávky.
Rozlišujeme:
poptávku po produktech ve vztazích B2B, kdy produkty jsou určeny pro další výrobu (tzv. průmyslové trhy) anebo k využití v organizacích nevýrobního charakteru,
poptávku po produktech ve vztazích B2C, kdy jsou produkty určeny koncovým zákazníkům (spotřebitelům).
Poptávku ovlivňuje velké množství faktorů, k nimž patří potřeby zákazníků, životnost výrobků, které jsou koupí nahrazovány, kupní síla, konkurenční nabídky, módnost, předchozí zkušenost zákazníků apod.
Variabilita poptávky se měří statistickými ukazateli, jako je rozptyl, směrodatná odchylka a variační koeficient, kdy se vychází z údajů o poptávce v minulosti.
Výběrová směrodatná odchylka se vypočítá podle vztahu:
variační koeficient se vypočítá podle vztahu:
kde y jsou hodnoty odbytu v minulých obdobích, ȳ je aritmetický průměr hodnot odbytu v minulosti, n je počet období, s je výběrová směrodatná odchylka, v je variační koeficient.
Je důležité rozpoznávat a studovat jednotlivé složky variability poptávky. V pohybech poptávky se mohou objevovat různé zákonitosti, jako jsou trendy, cykly či sezónnost. Vždy je přítomna také nahodilá složka.
Trendy představují systematický růst nebo pokles poptávky v čase.
Cykly jsou periodické změny poptávky s pravidelně se opakujícími nárůsty a poklesy.
Cykličnost může mít podobu sezónnosti (sezónnost je speciálním případem cyklu s roční periodou, kdy jde o vliv čtyř ročních období na poptávku), ale také opakujících se výkyvů poptávky během jednotlivých dnů týdne (např. v pátek a sobotu se uskutečňují největší nákupy v supermarketech) i v hodinách během dne (např. dopravní špičky při cestě do práce a z práce).
Náhodné pohyby jsou přítomny vždy. Jedná se o reziduální složku poptávky způsobenou velkým množstvím vlivů, které se nedají jednotlivě rozeznat.
Zatímco trendy, cykly a sezónnost způsobují systematickou změnu střední hodnoty poptávky, náhodné změny vedou k ustálené střední hodnotě (poptávka je vyrovnaná).
Zvláštním druhem poptávky je tak zvaná sporadická (občasná) poptávka. Jde např. o dodávky náhradních dílů, speciálních léků, unikátních strojů apod. Pro sporadickou poptávku je typický:
vysoký počet období s nulovou poptávkou,
relativně nízká velikost objednávek a jejich mnohdy velký rozptyl.
Sporadickou poptávku je velmi obtížné předvídat. U těchto položek se navíc situace může zkomplikovat tím, že jelikož jde o unikátní položky, dodavatelé mají dlouhé dodací lhůty, avšak odběratel požaduje velmi rychlé dodání.
Nahoru Zásady predikování poptávky
Při predikování poptávky se kombinují zkušenosti a intuice marketingových specialistů s použitím statistických a prognostických metod.
K zásadám predikce poptávky patří:
soustředit se na závažné a ovlivnitelné veličiny,
pečlivě zvážit, kde postačí predikce pro agregovanou skupinu položek a kde je zapotřebí predikovat poptávku pro jednotlivé položky (rozdíly predikovaných hodnot mohou být velmi významné),
vždy pracovat s variabilitou poptávky, tj. rozlišovat systematické pohyby od náhodných odchylek, variabilitu měřit a analyzovat,
přihlížet k fázi životního cyklu, v níž se produkt nachází,
vyhodnocovat spolehlivost provedených předpovědí, a je-li chyba předpovědi velká, změnit metodu přepovědi.
V souvislosti s přesností předpovědi je také otázkou, zda predikci stanovovat jako agregovanou pro skupinu podobných položek, anebo raději samostatně pro jednotlivé položky. Predikci pro agregovanou skupinu (např. paštiky) a pro jednotlivou položku (např. paštika Májka) se vzájemně velmi liší. Riziko špatné předpovědi je menší u agregované předpovědi a tuto cestu volíme u dlouhodobější předpovědi. Předpověď pro jednotlivé položky volíme u položek velmi významných z hlediska podílu na odbytu a náročnosti zákazníka na dodací pohotovost.
Nahoru Přesnost předpovědi
Na předpověď poptávky navazují další logistické činnosti, zejména plánování nákupu, plánování výroby a zatěžování kapacit. Pokud víme, že neumíme poptávku dobře předpovídat, raději vytváříme větší pojistné zásoby. Se zásobami jsou však spojeny náklady a rizika, že zásoby nebudou využity. Platí proto, že čím bude předpověď poptávky přesnější, tím menší bude moci být pojistná zásoba.
Chyba předpovědi poptávky je rozdílem mezi skutečnou poptávkou a predikovanou poptávkou. Je logické, že chyba předpovědi narůstá s délkou prognózovaného období, tedy s délkou intervalu nejistoty, neboť s časem se mění požadavky zákazníků. Charakter této závislosti může být exponenciální.
Chybu predikce je vhodné porovnat s některým ukazatelem variability poptávky. V praxi se doporučuje použít střední absolutní odchylku (MAD – Middle Averrage Deviation):
Orientační hranice pro posouzení přijatelnosti chyby predikce jsou dle Logistik Management (1995) tyto:
jestliže pro jedno predikované období je chyba predikce >2 MAD, je chyba nepřijatelná,
jestliže součet chyb predikce za několik období >4 MAD, je chyba nepřijatelná.
Nahoru Příklad výpočtu chyby predikce poptávky
V jednotlivých měsících uplynulého roku vykazoval odbyt výkyvy, které jsou uvedeny v tabulce.
Pro leden následujícího roku byla predikována poptávka 20 ks a skutečnost činila 24 ks. Vypočítejte chybu poptávky a zhodnoťte přesnost předpovědi.
Řešení:
Chyba poptávky = 24 – 20 = 4 ks.
Průměrná poptávka:
Absolutní odchylky od střední hodnoty odbytu jsou vypočítány v následující tabulce.
Porovnáním chyby predikce s kritériem přijatelnosti zjišťujeme, že velikost chyby, tj. 4, není větší než dvojnásobek MAD, tj. 2 x 6,04 = 12,08. Chyba predikce je tedy přijatelná.
Nahoru Cesty ke zmenšení rizika špatné předpovědi
Ani snaha o použití přesnějších metod predikce nemusí vést k dostatečně přesné předpovědi, je-li tržní prostředí velmi proměnlivé až chaotické. Podstatně účinnější jsou pak jiné nástroje ke zmenšení nejistoty a rizika špatné předpovědi:
zrychlit procesy v logistice a tím zkrátit období nejistoty (zrychlení lze dosáhnout lepší organizací procesů, redukcí činností nepřidávajících užitek, prevencí vůči nekvalitě apod.),
sdílet informace o poptávce a stavech zásob mezi partnery v logistickém řetězci (společné informační systémy, paralelní přenos informací, společné předvídání poptávky),
budovat dlouhodobé vztahy se zákazníky, abychom dobře poznali jejich potřeby, vytvořili komunikační vazby a mohli uzavírat dlouhodobé smlouvy o dodávkách,
zvýšit stupeň standardizace součástkové základny výrobků, abychom mohli součásti použít pro různé typy výrobků a finální provedení konkrétního výrobku odložit až do doby, kdy přichází objednávka zákazníka (postponement), diferencovat predikci podle segmentů trhu.
Nahoru Metody predikce poptávky
Metod predikce poptávky je celá řada. Můžeme je v zásadě členit na metody kvalitativní a kvantitativní. Ideální je při předvídání poptávky kombinovat obě dvě skupiny, výsledky porovnat a případně korigovat.
Kvalitativní metody jsou založeny na intuici a zkušenosti, jsou subjektivní. Používají se tehdy, když data o poptávce v minulosti jsou nedostatečná, protichůdná, drahá nebo nevýznamná. Mezi kvalitativní metody patří:
-
metoda konsensu odborných pracovníků,
-
metoda Delfi,
-
metoda skládání prodejních sil,
-
metody zákaznických průzkumů.
U metody konsensu odborných pracovníků se k poptávce vyjadřují zástupci různých podnikových funkcí a hledá se shoda v jejich náhledech.
Metoda Delfi je založena na dotazování skupiny expertů. Vytvoří se skupina expertů, z nichž každý anonymně vysloví na základě své erudice předpověď budoucího vývoje. Využívá se dotazníku. Odpovědi se shrnou a zašlou zpět expertům s dotazem, zda chtějí některý ze svých názorů změnit. Úpravy názorů se zapracují a předpověď se opět zasílá k vyjádření. Tento postup se opakuje. Tím se iterativně krystalizuje předobraz budoucnosti.
Metoda skládání prodejních sil se uplatňuje v krocích. Nejprve prodejní zástupci odhadují…