8.8.2 Oběh dokladů
Ing. Leo Tvrdoň, Ph.D., ALog., Ing. Jaroslav Bazala, Ph.D., ALog. a kolektiv autorů
Oběh účetních dokladů je proces od jejich vystavení či obdržení až po jejich skartaci. Detailní průběh obvykle stanovují vnitropodnikové směrnice. Jde o opakující se cyklus, který se skládá z těchto fází:
1. Vyhotovení (obdržení) dokladu
2. Přezkoušení správnosti dokladu
U přezkoušení správnosti dokladu jde o věcnou a formální kontrolu účetního dokladu. Zde kontrolujeme správné údaje, jako je množství, druh, cena a taktéž náležitosti účetního dokladu.
3. Příprava k zaúčtování
Příprava k zaúčtování spočívá v těchto činnostech:
-
třídění dokladů – doklady si rozdělíme podle druhu (faktury, bankovní výpisy, ...)
-
označování dokladů – doklady označíme číselně nebo abecedně
-
evidence – doklady zapíšeme do pomocných účetních knih (např. kniha…