4.3.8
Nařízení vlády, kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě
Ing. Jiří Novotný
Ve Sbírce zákonů vyšlo nařízení vlády č. 202/2024 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 589/2006 Sb., kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a nařízení vlády č. 182/2007 Sb., o odchylné úpravě pracovní doby a doby odpočinku členů jednotky hasičského záchranného sboru podniku. Novela je účinná od 1. července 2024.
Nařízení č. 589/2006 Sb. upravuje odchylně pracovní dobu a dobu odpočinku zaměstnanců v dopravě (vymezených v § 100, odst. 1 písmeno a) až e) zákona č. 262/2006 Sb.), jejichž zaměstnavatel je dopravcem nebo správcem pozemních komunikací, nebo provozovatelem dopravní infrastruktury podle jiných právních předpisů. Dále vymezuje odměnu členů osádky autobusu za dobu čekání mezi spoji časově a místně určenou jízdním řádem ve veřejné linkové osobní dopravě a dobu řízení v mezinárodní drážní dopravě.
NahoruZměny provedené nařízením vlády č. 202/2024 Sb.
Formální úprava definice základního pojmu "pracovní pohotovost" V § 3 písm. b) je v definici pracovní pohotovosti nahrazen pojem "doba nepřetržitého odpočinku mezi směnami a v týdnu" pojmem "doba nepřetržitého denního odpočinku a nepřetržitého odpočinku v týdnu". Obdobně je i v následujících ustanoveních nařízení vlády nahrazen pojem "nepřetržitý odpočinek mezi směnami" pojmem "nepřetržitý denní odpočinek". Jedná se o úpravu terminologie nařízení vlády s cílem navázat na terminologii používanou v zákonu č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, a v předpisech EU (například nařízení (ES) č. 561/2006 o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy).
Zásadní změnou je nově stanovená odměna za dobu čekání mezi spoji člena osádky autobusu v silniční dopravě. Členům osádky autobusu v silniční dopravě (řidiči, pomocníci řidiče a průvodčí), podle přímo použitelného…